Så får du rensandet att gå som en dans

Januari. Nya drömmar och tankar om livet det kommande året. Jag älskar de här dagarna, för att möjligheterna känns oändliga och för att det är en tid som gjord för att rensa ut gammalt och göra plats för nytt. Både själsligt och fysiskt.

Som jag skrev sist så vill jag göra plats för mer enkelhet i mitt liv. Både i vad jag gör och bland mina prylar. För några månader sedan läste jag en intervju med Norrgavels ägare och grundare Nirvan Richter. Han sade en sak som fastnade i mitt huvud:

För mig är det otroligt rogivande att sakerna inte tar för mycket uppmärksamhet. Många tror att om man jobbar med inredning så är man fullständigt upptagen av det hela tiden. Och på ett sätt ja, jag vill ha det bästa och jag vill att det ska bli skitsnyggt. Men jag lägger ingen energi på det när det väl är färdigt. Herregud, det finns ju viktigare saker i livet. Jag blir så trött på att man ska lägga sin livsenergi på att skapa nya scenografier hela tiden.

Jag skriver under på vartenda ord. Jag vill ha ett vackert och närande hem, men jag vill inte att all min lediga tid ska gå åt till att plocka, städa, rensa, omorganisera, göra om och göra nytt.

Det är drygt ett halvår sedan jag flyttade in i mitt nuvarande hem och jag är fortfarande i processen att hitta rätt plats för var sak. Ordna bra förvaring. Utnyttja rummen på bästa sätt. Det tar lite tid och det är ok. Jag behöver också rensa. Jag har under en tid burit ner hög efter hög med små överflödiga saker till mitt minimala förråd och nu börjar det svämma över. Det är dags att kavla upp ärmarna och röja upp!

 

Några smarta tips och trix för att få rensandet att gå som en dans:

Förberedelser är bra. Att börja stor-rensa utan att ha någonstans att göra av det som ska bort brukar kunna bli ett rörigt kalas… Men å andra sidan, om andan faller på sent en kväll och du känner att det är nu eller aldrig, kör på! Det mesta går att lösa längs vägen.

Oavsett om du ska till att börja eller är mitt i så är det bra att ha ett system för hur du ska hantera allt som ska bort. Se till att ha ett gäng tomma lådor, papperspåsar och sopsäckar och en stor märkpenna till hands. Märk dem sedan med något av följande:

Spara – Berikar den här saken ditt liv på något sätt? Praktiskt, känslomässigt, estetiskt? Var så ärlig du kan. Om du har väldigt svårt för att skiljas från saker, ta till det klassiska knepet att lägga de saker du tvekar över i en låda som du tejpar igen och sedan låter stå i sex månader. Om du inte minns vad som finns i lådan när halvåret har gått, låt lådan gå oöppnad till second hand.

Sälja – Sälj det som är värt besväret att sälja. Resten är det bättre att du skänker bort.

Skänka – Ge bort till någon i din närhet eller till någon av alla hjälporganisationer som tar emot prylar och kläder.

Slänga – Släng bara sådant som verkligen är skräp (skänk bort allt som är helt och funktionsdugligt). Och se till att slänga ditt skräp på rätt sätt!

Ha också en plan för hur du ska frakta bort allt det utrensade. Så att lådorna inte hamnar i förrådet/garaget och skapar oreda där. Bestäm en dag och tid och be någon om hjälp om det behövs. Kolla upp när återvinningsstationen har öppet och när second hand-butiken tar emot prylar. Har du mycket saker och möbler som ska skänkas kan du kolla om det finns möjlighet att få det hämtat så slipper du själv bära och köra.

 

Klar? Jiihaa! Fira med något gott/vackert/roligt.

Fastnat mitt i och sliter ditt hår över kaoset? Sitt still i båten. Det kommer att gå vägen. Att rensa utan att det blir röra på något plan är nästan omöjligt. Ta en paus om det behövs. Var snäll med dig själv. Be om hjälp. Eller hör av dig till mig, jag hjälper dig gärna.

 

 

 

No comments yet.

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes